wat is het verschil tussen piekeren en nadenken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wappie
4 weken geleden
Ik piekerde vroeger vaak ook veel…
Maar ik heb ooit cognitieve gedrags therapie gehad. Met de 5 G’s…..
Gebeurtenis, gedachte, gevoel, gedrag, gevolg….
Die paste ik een keer op mijzelf toe qua piekeren….zo kwam ik er achter dat piekeren een heleboel energie kost, plus negatieve energie opwekt en dat je in een cirkel zit, waar je nooit uitkomt plus de dag daarna ben je het weer kwijt en begin je opnieuw….dus het heeft geen ene zin om het te doen….piekeren…..en sindsdien kon ik het loslaten….

Het beste antwoord

Nadenken levert een mooi eindresultaat op, je hebt er over nagedacht en het eindresultaat is een oplossing en daarna is het klaar.
Piekeren daarentegen is jezelf gek maken met een heleboel gedachtes die je verdrietig, boos of somber maken. Het is een vicieuze cirkel waar je maar niet lijkt uit komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

piekeren is een doorgeslagen vorm van nadenken.
als je nadenkt, neem je rustig alle voors en tegens en overweging.
als je piekert, blijf je met je gedachten in een kringetje denken, en is het moeilijk te stoppen/afstand te nemen.
13 jaar geleden
Als je piekert maak je je ergens zorgen over. Dat hoeft bij nadenken niet. Je denkt gewoon ergens over na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met nadenken kun je een probleem aanpakken.
met piekeren blijf je in hetzelfde kringetje ronddraaien, lost niets op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij nadenken voert de rede vaak de boventoon en bij piekeren de emotie.