Wie heeft er nog lekkere variaties voor eigengemaakte aardappelpuree?

Ik vindt eigengemaakte aardappelpuree veel lekkerder dan uit een pakje, maar mijn puree is altijd wel een beetje saai. Peper, zout, af en toe een beetje nootmuskaat of een lepel mosterd en dat is het wel.

Voor vanavond wil een puree maken voor bij een bruine bonenschotel. Heeft iemand nog een idee voor een lekkere variatie op de puree daarbij?

Toegevoegd na 3 dagen:
Allemaal een +1 van mij. Ik kan helaas niet het beste antwoord kiezen maar ik heb hiermee genoeg heerlijke ideeen opgedaan. Bedankt allemaal!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.7K

Antwoorden (16)

een beetje creme freche en bieslook er door. Lekker fris.

Mijn vriend doet er altijd een gekookt ei door. Ook lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Piccally is ook lekker..
Maar favoriet bij ons is om er italiaanse, franse of mexixcaanse kruidenmix door heen te roeren..
Soms appel of ananas erdoor...
Of wat denk je van een half kuipje boursine cuisne?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als iets niet lekker lijkt hoeft er toch nog geen minnetje voor worden gegeven??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom daar nu een minpunt voor, snap ik niet, lijkt me lekker congoleo, ik ga het proberen: +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, ga ik zeker proberen
knolselderij pureren en door de aardappelpuree doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aardappels fijngestampd,een kop warme melk erdoor en een klontje boter,beetje peper.evt een klein beetje bieslook voor de mooie kleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals het recept van Eef vind ik hem ook lekker, maar dan nog met een beetje zout erbij. Vervolgens in een ovenschaal, een laagje beschuit of paneermeel met een paar klontjes boter erbovenop en dan in de oven. Heerlijk met zo'n krokant laagje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nou de variatie waar hen3ette om vraagt :)
veel roomboter en peterselie erdoor mmmm
14 jaar geleden
aardappels koken stampen een rauw ei erdoor en roeren door de warmte word het ei hard en de puree wat steviger klontje roomboter peper en zout en bieslook voor de kleur en klaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel fijngeknipte peterselie erbij en mosterd....heerlijk!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schil de aardappelen, snijd de blokjes en kook ze gaar. Stamp ze fijn, en doe er een scheut melf of koffieroom door heen om de puree lekker romig te maken. Maak de puree op smaak met peper, bouillonpoeder en de citroenrasp. Ik neem ongeveer 1 eetlepel citroen rasp voor 4 personen, maar het kan ook meer of minder zijn, het is naar smaak.

Om het feestelijk en lekker op te dienen kun je de puree nog een paar minuten in de oven doen met geraspte kaas erover heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast peper, zout en nootmuskaat ook kerriepoeder door de puree! Ook heerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast alle heerlike antwoorden hier, ik doe ook soms olijfolie ipv melk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Parmazaanse kaas erdoor... geeft een heerlijke smaak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe er altijd kaas doorheen en shoarmakruiden. Errug lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor bij een bruinebonenschotel is het lekker om aan de aardappelpuree een gesnipperd uitje toe te voegen.
In plaats van boter en melk een scheut olijfolie gebruiken en op smaak brengen met peterselie, peper, zout, paprikapoeder, nootmuskaat en een fijn gesnipperde ui.
De puree krijgt op die manier een wat pittigere smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we verse worteltjes/doperwten eten, maak ik er een puree bij waar ik dan op het laatst een fijn gesneden uitje doorheen roer.
Of puree met ipv boter uitgebakken spekjes met het spekvet en wat warme melk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mix de (normaal gekookte) aardappelen eerst met een klontje boter (of wat jus) met de staafmixer, daarna melk er bij tot hij wat zachter en vloeibaarder word (niet te vloeibaar) en daarna kort kekookte (ca. 3 min) andijvie er bij. Omscheppen met een grote lepen en smullen maar.

bedenk wel dat je genoeg aardappelen gebruikt en andijvie, omdat het met mixen natuurlijk allemaal minder word. :)